درمان خرخر : آیا راهی قطعی برای درمان این معضل وجود دارد ؟!

درمان خرخر

محتوای این صفحه (قابل کلیک)

درمان خرخر : آیا راه نجاتی هست؟!

خرخر و خروپف یکی از اصلی ترین معضلاتی است که موقع خواب رخ می دهد.تصور کنید که پس از گذراندن یک روز سخت کاری، شب فرا می رسد و می خواهید که اندکی استراحت کنید اما صدای خرخر شریک زندگی تان آرامش و آسایش را از شما گرفته و اجازه ی استراحت به شما نمی دهد.

همه ی آدم ها داستان های متنوع و مختلفی راجع به این دارند که چگونه خروپف یکی از اعضای خانواده یا فامیل ، دردسرهای زیادی را برای آن ها درست کرده است.

درمان خرخر
درمان خرخر

ما در مرکز درمان خروپف جایروس روزانه با موارد زیادی از این دست برخورد می کنیم اما شاید جذاب ترین ماجرایی که تا به حال برای پزشکان مجموعه ی جایروس پیش آمده است ، داستان پسر جوان دانشجویی بود که به خرخر های شبانه مبتلا بوده و به این ترتیب آرامش را از باقی هم اتاقی هایش در خوابگاه گرفته بود!!

ماجرا از آن جا آغاز شد که این پسر به همراه 4 نفر از دوستان هم اتاقی اش به مجموعه مراجعه کرد و با حالتی تضرع آمیز درخواست داشت که این مشکل را برای او برطرف کنیم. جالب تر از شرایط این پسر، دوستانش بودند که برای کسب اطمینان از حل شدن این معضل همگی به همراه او آمده بودند و از قیافه های تک تک آن ها خستگی و نا امیدی می بارید!!

در ابتدا تلاش شد برای این دوستان توضیح داده شود که جای هیچ گونه نگرانی ای نیست و همه چیز تحت کنترل است.یکی از پسرای حاضر در جمع چنین می گفت :

همه جوره سعی کردیم این مشکل را برای رفیقمان حل کنیم.از اتاق های دیگه ی خوابگاه هم صدای اعتراض بلند شده بود.وقتی که می خوابید چنان سروصدایی به راه می انداخت که اتاق ما دیگه واقعا جای موندن نبود!!یکی از بچه های خوابگاه به ما پیشنهاد کرد که دمنوش عسل بهش بدیم. اما دریغ از فایده!!

درمان خرخر
درمان خرخر

این مشکل هر روز بدتر و بدتر می شد. هیچ کسی حاضر نبود با این بنده ی خدا هم اتاق بشه و ما هم به خاطر این که دوستمان بود تصمیم گرفتیم به دنبال راه حلی برای درمان این مشکل باشیم و او را تنها نگذاریم

دکتر مصطفی امیری ( فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا و ریاست مجموعه مغز و اعصاب جایروس) پس از شنیدن ماجرای این پسرها، تصمیم گرفت که به بهترین نحو به آن ها کمک کند. در وهله ی اول توضیح داده شد که چرا درمان های گیاهی برای رفع خرخر و خروپف مناسب نیستند!!

داروی گیاهی برای درمان خرخر

خروپف ممکن است دلایل مختلف و متنوعی داشته باشد.گاهی یک سرماخوردگی ساده می تواند منجر به بروز این عارضه در فرد شود. گرفتگی سوراخ های بینی نیز یکی دیگر از دلایل این عارضه می باشد.

بسته به علت بروز این مشکل ، درمان های مختلفی پیشنهاد می شود. به همین خاطر نمی توان گفت که داروهای گیاهی همواره برای رفع خروپف در خواب موثر هستند. دمنوش های گیاهی اثرات مثبتی در گرفتگی مجاری تنفسی دارند اما چه می شود اگر خروپف های شما به خاطر مشکل خطرناک دیگری باشد؟

آیا در این شرایط باز هم می توان گفت که داروهای گیاهی موثر و مفیدند ؟

دکتر مصطفی امیری برای این دوستان توضیح داد که پیش از هر چیزی بهتر است معاینه ای بالینی برای ترتیب داده شود. در این معاینه علت های بالقوه ی بروز خروپف بررسی می گردد.

درمان خرخر
درمان خرخر

خیلی وقت ها چاقی بیش از حد یا مصرف زیاد دخانیات و مشروبات الکلی می تواند منجر به بروز خروپف گردد.

اگر چاق هستید احتمالا چربی های اطراف گردن بر مجاری تنفسی فشار آورده و موجب ارتعاش زبان کوچک حلق می شود و به این ترتیب خرخر یا خروپف رخ می دهد.

یکی دیگر از توضیحاتی که دوستان این پسر جوان ارائه دادند این بود که علاوه بر خروپف مشکل دیگری که به هنگام خواب برایش پیش می آید این است که در مراحل عمیق خواب ، ناگهان صدای تنفس او قطع شده و برای چند ثانیه نفس نمی کشد که این مسئله آن ها را تا سر حد مرگ می ترساند.

درمان خرخر
درمان خرخر

این توضیح، چراغ قرمزی را برای دکتر امیری روشن کرد و دستور تست خواب دادند.

مشکلی که احتمالا این پسر جوان به آن مبتلا بود ، آپنه خواب انسدادی بود که بیماری خطرناکی است که معمولا منجر به خروپف در فرد می شود و خود به خاطر بروز مشکلات دیگر به وجود می آید!!

آپنه انسدادی خواب به عارضه ای گفته می شود که فرد در هنگام برای چند ثانیه دچار وقفه ی تنفسی شده و پس از مدتی با خرخری بلند دوباره روند عادی تنفس را در پی می گیرد!

چکار کنیم در خواب خروپف نکنیم

این پسر جوان که مشکوک به ابتلا به آپنه خواب بود یک شب را در مطب گذرانده و تست خواب انجام داد. در طول این روند تشخیصی دستگاهی که مجهز به سنسورهای مختلف است به فرد متصل شده و کلیه فعالیت های فیزیکی وی در حین خواب ثبت می گردد.

پس از آن گزارش های به دست امده از تست خواب به پزشک مربوطه ارجاع داده می شود و با توجه به این اطلاعات درمان های مقتضی صورت خواهد گرفت.

یکی از بهترین شیوه های درمان خرخر در خواب ، استفاده از دستگاه سی پپ است. سی پپ مجهز به یک ماسک است که روی دهان یا بینی فرد قرار گرفته و جریان هوا را با فشار به مجاری تنفسی فرد ارسال می کند.
درمان خرخر
درمان خرخر

به خاطر داشته باشید که بدون عملیات تشخیصی و توصیه ی یک پزشک نمی توانید از دستگاه سی پپ استفاده کنید.

چه نکاتی را باید به هنگام تست خواب رعایت کنیم:

احتمالا در طول شبی که قرار است تست خواب بدهید ، استراحت خوبی نخواهید داشت. به همین خاطر توصیه می کنیم که پیش از شب تست خواب، به اندازه ی کافی استراحت کنید تا دچار مشکل نشوید.

غذای سبکی بخورید تا خواب راحت و آرامی داشته باشید.

در صورتی که به بالش و پتوی خود عادت دارید توصیه می کنیم که آن ها را به همراه خود بیاورید.

در نهایت این که همه چیز باید برای داشتن خوابی آسوده و آرام مهیا باشد.

پس از این که روند درمان این پسر جوان به اتمام رسید ، شاهد پیشرفت بسیار خوبی در میزان خواب وی مشاهده شد. دیگر خبری از خستگی های روزانه او و دوستانش نبود و این مورد نیز به خوبی درمان شد!!

بهترین مرکز درمان خروپف در تهران

با تمام این تفاصیل می توان گفت مرکز درمان خروپف جایروس یکی از بهترین مراکز درمانی به حساب می آید.پزشکان این مجموعه همگی فارق التحصیل بهترین دانشگاه های اروپا و آمریکا می باشند و تلاش دارند که بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه کنند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

گرد آورنده : ندا ناصری

پزشکان مغز و اعصاب جایروس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا