لیزر خروپف را درمان می کند یا بدتر می کند؟

لیزر خروپف

تبلیغات تقریبا همیشه گمراه کننده است. لیزر فوتونا که در دندانپزشکی کاربرد دارد اخیرا در ایران به عنوان راه حل قطعی خروپف توصیه می گردد. ولی این توصیه ها چقدر واقعی است و چقدر تبلیغاتی است؟

برای دانستن جواب به این سوال باید ابتدا به سوال زیر پاسخ دهید :

شما خروپف می کنید یا آپنه خواب دارید؟

اگر شما فقط خروپف می کنید و هیچیک از علائم آپنه خواب را ندارید و تست خواب شما نیز طبیعی بوده است شاید لیزر فوتونا یکی از گزینه های درمان خروپف شما باشد و در غیر اینصورت با انجام لیزر فقط پول تان را هدر داده اید.

اگر شما یکی یا بیشتر از یکی از علائم زیر را دارید احتمالا شما دچار آپنه خواب جدی هستید و لیزر خروپف گزینه مناسبی برای شما نیست:

1- خروپف با صدای خیلی بلند طوری که در اتاق های دیگر منزل هم شنیده می شود

2- خستگی و خواب آلودگی روزانه دارید ( تقریبا همیشه و همه جا به راحتی و به سرعت خوابتان می برد)

3-گاهی نیمه شب با تنگی نفس یا احساس خفگی از خواب بیدار می شوید

4- همبسترتان گاهی حس می کند در خواب نفس تان قطع می شود

5- صبح ها با حالت سردرد یا کسالت بیدار می شوید و اغلب اوقات صبح ها احساس می کنید خواب خوبی نداشته اید

6- شبها دچار خشکی دهان و یا تعریق نسبتا زیاد در خواب می شوید

7- شبها بارها برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوید

چرا درمان با لیزر در خروپف حتی می تواند باعث تشدید آپنه خواب و تاخیر در درمان شود؟

خروپف در واقع هشداری است برای نشان دادن تنگی راه هوایی، و در واقع زنگ خطری است برای سلامتی…حالا با هر روشی که این صدا را قطع کنید اگر تنگی راه هوایی برطرف نشود در واقع چیزی حل نشده است ولی در ظاهر ممکن است همه چیز آرام به نظر برسد.

آپنه خواب ریسک فشار خون، مشکلات قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان و چاقی و… را افزایش می دهد و درمان نکردن آپنه خواب یعنی مواجهه با علائم قطعی آپنه خواب در آینده نزدیک

برای درمان خروپف بهتر است ابتدا توسط متخصص اختلالات خواب بررسی و معاینه شوید و سپس با روشهای درمان علمی ( طبق توصیه های انجمن پزشکان خواب آمریکا و اروپا ) مسیر درمان را طی کنید.

دکتر مصطفی امیری

فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا