درمان خروپف شبانه شدید رویا نیست!از همین امروز شروع کنید!

درمان خروپف شبانه شدید

محتوای این صفحه (قابل کلیک)

درمان خروپف شبانه شدید

چندی پیش در مطب دندانپزشکی نشسته و منتظر نوبت خود بودم!!برای گذراندن وقت تصمیم گرفتم که یکی از مجله های روی میز را برداشته و مطالعه کنم تا زمان بگذرد.

برگه های مجله را سرسری نگاهی می انداختم تا این که تیتری توجهم را به خود جلب کرد.

درمان خروپف شبانه شدید
درمان خروپف شبانه شدید

طلاق های عجیب و غریب!!

تصمیم گرفتم مطلب را ادامه دهم.داستان زوجی بود که به خاطر علت عجیبی تصمیم به جدایی داشتند.مشکل این جا بود که زن از دست خروپف های شبانه ی مرد به تنگ آمده و در نهایت تصمیم گرفته بود که  درخواست طلاق بدهد!!

ماجرای جالب این زوج مرا به یاد یکی از اقوام خود انداخت که آن ها هم مشکل مشابهی داشتند.با این که به ظاهر زندگی آن ها برای همه ی اطرافیان غبطه برانگیز به نظر می رسید اما زن خانه مدام از این شکایت داشت که دیگر نمی داند با خروپف های شبانه ی همسرش چه کند!!

هر راه حلی که به ذهنش می رسید را امتحان کرده بود!! از دمنوش های گیاهی گرفته تا تغییر پوزیشن خواب !! اما هیچ کدام از آن ها تاثیر گذار نبود.حکایت این زوج برای همه ی فامیل جالب شده بود و هر کسی تلاش می کرد به فراخور دانش و سواد خود راهکاری ارائه دهد!!

درمان خروپف شبانه شدید
درمان خروپف شبانه شدید

تا این که یکی از اطرافیان به آن ها پیشنهاد کرد که برای درمان این مشکل به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.حال چالش دیگری که باید با آن دست و پنجه نرم می کردند،  پیدا کردن پزشکی بود که بتواند به آن ها کمک کند. وضعیت زندگی این زوج به راستی بغرنج شده و خروپف تمام جنبه های زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده بود!!

آیا خروپف خطرناک است ؟

سوالی که در این میان برای همه ی افرادی که با مشکل این زوج آشنا بودند، این بود که آیا خروپف خطرناک است ؟اصولا احتیاجی به درمان این عارضه وجود دارد یا این که بهتر است تنها به دنبال راهی بود تا با این مشکل کنار آمد؟

به نظر نمی رسید که این زن دیگر قادر به تحمل خروپف باشد.به همین خاطر هر دوی آن ها عزم خود را جزم کرده بودند که به دنبال راهی باشند تا این مشکل را برطرف کنند!!

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم

اما سوال مهمی که قبل از هر چیزی برای آن ها مطرح بود، این بود که اصولا باید به چه دکتری مراجعه کنند!

خروپف عارضه ای است که به هنگام خواب رخ می دهد و دلایل و علت های بسیاری می تواند داشته باشد.از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا عارضه های خطرناک تری از جمله آپنه خواب که می تواند منجر به بروز خروپف در افراد شود!!

به همین خاطر پزشکی که برای درمان این عارضه باید به آن مراجعه کنید یک متخصص اختلالات خواب است!!

این زوج پس از جستجوهای فراوان مرکز درمان خروپف جایروس را پیدا کرده و پس از تعیین نوبت، به آن جا مراجعه کردند.

به نظر می رسید که علت خروپف مرد، به خاطر سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی نبود و عارضه ی خطرناک تری در این میان وجود داشت.

درمان خروپف شبانه شدید
درمان خروپف شبانه شدید

به همین خاطر پزشک مجموعه، قبل از هر چیزی معاینه ای بالینی برای ایشان ترتیب داده و سپس توصیه کرده بود که یک شب در مطب مانده و تست خواب انجام دهند.

تست خواب یا پولی سومنوگرافی ، متدی تشخیصی است که در طول آن دستگاهی که مجهز به سنسورهای مختلف است به بدن بیمار متصل شده و تمام فعالیت های فیزیکی و مغزی وی در کامپیوتر ثبت و ضبط خواهد شد.

این فعالیت ها در قالب یک گزارش در اختیار پزشک قرار خواهد گرفت و بنا بر آن درمان های مقتضی انجام خواهد شد.

خروپف نشانه ی چیست

نگرانی اصلی این زوج، آن بود که خروپف های شدید مرد به چه خاطر است؟ در واقع آیا این خروپف ها بیانگر وجود عارضه ای خطرناک بود؟

پس از انجام تست خواب و به دست آمدن اطلاعات اولیه ، تشخیص داده شد که مرد به عارضه ی آپنه انسدادی خواب مبتلاست!!

درمان خروپف شبانه شدید
درمان خروپف شبانه شدید

اگر شما هم مثل این زوج با این بیماری آشنایی ندارید، باید بگوییم که در طول ابتلا به این مشکل، فرد به هنگام خواب و در حین خروپف؛ برای لحظاتی دچار وقفه ی تنفسی شده و اکسیژن به ریه ی وی نمی رسد!!

بله، به نظر بسیار خطرناک و سهمگین می آید و به راستی که این چنین هم هست!!

تصور قطع تنفس برای حتی چند لحظه هم می تواند افراد را دچار وحشت کند و این دقیقا همان اتفاقی بود که برای این زوج افتاد!!

خود آپنه خواب نیز می تواند به خاطر عارضه های دیگری از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و… باشد!!

شاید در وهله ی اول برای شما هم خنده دار به نظر برسد اما با درمان خروپف خود می توانید از ابتلا به خیلی از عارضه های خطرناک مانند سکته قلبی و مغزی جلوگیری کنید.

بنا بر گزارشاتی که در این باره وجود دارد ، افراد بسیاری در هنگام خواب و خروپف، دچار سکته قلبی شده اند و شاید اگر زودتر به فکر درمان این معضل بودند، هرگز این اتفاق رخ نمی داد.

چکار کنیم در خواب خروپف نکنیم

پس از تشخیص های اولیه، سوال اصلی این جا بود که چه کار می شود برای درمان معضل خروپف این مرد انجام داد؟آیا هم چنان باید با درمان های سنتی و گیاهی سر و کله زد یا راه بهتری هم وجود دارد؟

درمان خروپف شبانه شدید
درمان خروپف شبانه شدید

پس از جلسات مشاوره فراوان، بلاخره تصمیم گرفته شده که از دستگاه سی پپ برای درمان این عارضه استفاده شود.

دستگاه سی پپ قادر است که به هنگام خواب جریان هوا را به فشار زیاد، به مجاری تنفسی فرد فرستاده و مانع از لرزش بافت های نرم حلق شود.این دستگاه مجهز به یک ماسک است که با لوله به یک ماشین متصل شده و به هنگام خواب باید روی بینی یا دهان بیمار قرار گیرد.

 

یکی از چالش های اصلی استفاده از این نوع درمان، این است که باید به این ماسک عادت کرد و به هنگام خواب آن را بر روی دهان یا بینی خود نگه داشت.خیلی از افراد عادت دارند که روی شکم و صورت خود می خوابند و به همین خاطر استفاده از این دستگاه برایشان به شدت سخت و دشوار است.

اما در نهایت و با همکاری پزشکان جایروس، تلاش شد که مرد را به استفاده از این دستگاه ترغیب کرده و به این ترتیب تا حد زیادی این بیماری را در مرد درمان کرد.

مشغول مرور این خاطرات بودم که ناگهان ،منشی مطب دندانپزشکی مرا صدا کرده و اعلام نمود که نوبتم رسیده است!

همان گونه که به داخل اتاق پزشک می رفتم در این فکر بودم چند زوج در دنیا وجود دارد که به خاطر این معضل دچار کاهش صمیمیت در زندگی زناشویی شده اند در حالی که به راحتی و با استفاده از درمان های علمی می توان این مشکل را به طور کامل برطرف کرد!!

شاید زمان آن رسیده باشد که همگی در کلیشه های ذهنی خود تجدید نظر کنیم و برای درمان بیماری های خود به یک پزشک متخصص مراجعه کنیم!!

گردآورنده : ندا ناصری

پزشکان مغز و اعصاب جایروس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا