جراحی برای خروپف موثر است ؟ روش های جایگزین چیست ؟

جراحی برای خروپف

جراحی برای خروپف

یکی از اساسی ترین سوالاتی که راجع به درمان خروپف وجود دارد این است که آیا درمان های مبتنی بر جراحی مفید و موثرند؟!

قطعا هر گونه روشی مزیت ها و منافع مختص به خود را دارد اما نکته ای که نمی توان از آن غافل شد ، پیامدهای ناشی از جراحی می باشد که ممکن است تا مدت ها گریبان گیر شما باشد.

جراحی برای خروپف
جراحی برای خروپف

مسئله اینجاست که افراد معمولا به هنگام مواجهه با خروپف به سه دسته تقسیم می شوند :

دسته اول کسانی هستند که با خروپف کنار می آیند.هر شب صدای خروپفشان بقیه ی اعضای خانواده را درگیر می کند و به هیچ وجه به فکر رفع این معضل نیستند.

جراحی برای خروپف
جراحی برای خروپف

پزشکان و متخصصینی که راجع به عارضه ی خروپف تحقیق می کنند ، به این دسته هشدار می دهند که عدم درمان خروپف معمولا به بروز مشکلات و بیماری های خطرناک تری منجر می شود. در این زمان می توان گفت که دیگر برای درمان دیر شده و باید به نحوی با عواقب ناشی از آن کنار آمد!!

دسته دوم افرادی هستند که تلاش می کنند با استفاده از داروها و دمنوش های گیاهی اقدام به رفع این عارضه نمایند. نکته ای که در میان این دسته از عزیزان مغفول می ماند این است که خروپف معمولا ممکن است به خاطر دلایل مختلفی رخ دهد. به همین خاطر عموما پزشکان متخصص خروپف تلاش دارند که در ابتدا علت اولیه این عارضه را تشخیص داده و بنا بر نیاز بیمار ، درمان های لازم را تجویز کنند.

 

اما داروها و دمنوش های گیاهی از چنین خاصیتی برخوردار نیستند و به همین خاطر بیشتر مواقع برای خروپف های ناشی از سرماخوردگی و …مفید و موثرند. اما باید بدانید که همواره احتمال این وجود دارد که خروپف شما به خاطر مشکلات و بیماری های وخیم تری باشید که تنها یک پزشک قادر به تشخیص آن هاست.

دسته ی سوم افرادی هستند که تنها گزینه ی پیش روی آن ها جراحی می باشد. این دسته از افراد پیه عواقب و عوارض ناشی از عمل جراحی را به تن خود می مالند و از راه های جایگزینی که برای درمان این عارضه وجود دارد ، بی خبر و بدون اطلاعند!!

جراحی برای خروپف
جراحی برای خروپف

اما چند نوع روش جراحی وجود دارد؟

انواع مختلف جراحی وجود دارد که برای کاهش یا برطرف کردن خروپف به کار می روند :

تزریق اسنورپلاستی : این روش معمولا هنگامی توصیه می شود که خروپف به خاطر شل شدن سقف دهان نرم می باشد.این جراحی شامل تزریق مایع اسکلروز در سقف دهان می شود.در طول زمانی تقریبا هشت هفته ای ، این اسکلروز ( زخم ها) در سقف دهان به وجود آمده و به تدریج سفت تر خواهند شد

تنسيلکتومي و آدنوئيدکتومي : اگر بزرگ شدن لوزه ها منجر به انسداد مجاری تنفسی و در نتیجه خروپف شده اند ، ممکن است عمل جراحی برداشتن لوزه ها پیشنهاد شود

سپتوپلاستی یا ترمیم مجاری بینی : این جراحی سپتوم ها ( غضروفی که سوراخ های بینی را تقسیم می کند ) را صاف کرده و سایز ساختارهایی که داخل بینی هستند و به آن ها توربین گفته می شود را کاهش می دهد!!

انسداد بافت های نرم مانند پولیپ نیز می تواند در طول انجام این جراحی برداشته شوند!!این جراحی معمولا از طریق متد جراحی آندوسکوپی انجام می گیرد

UPPP : در طول این جراحی زبان کوچک و بخشی از سقف دهان برداشته می شود تا گذرگاه تنفسی را وسیع تر کرده و از لرزش ساختارها در حین تنفس جلوگیری شود.در طول این عمل ممکن است لوزه ها نیز برداشته شوند.

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولا لازم است که بیمار یکی دو روزی در بیمارستان بستری شود

جراحی با لیزر LAUP : این متد جراحی از لیزر استفاده می کند تا زبان کوچک و بخشی از سقف دهان را بردارد.مزیت این نوع جراحی در این است که می توان آن را یک روزه انجام داد و نیازی به بستری و بیهوشی عمومی نخواهد داشت.علاوه بر این معمولا نیاز است که این عمل در چندین نوبت و با فاصله ی چند هفته ای انجام گیرد تا نتیجه ی نهایی حاصل شود

جراحی برای خروپف
جراحی برای خروپف

سومنوپلاستی : این متد جراحی از لیزر یا نوعی میله ی داغ برای ایجاد سوختگی های کوچک روی سقف دهان استفاده می کند.همان گونه که این سوختگی ها بهبود پیدا می کند ، سقف دهان نیز کوچک تر شده و در نتیجه سایز گذرگاه های تنفسی بزرگ تر می شود.

این عملیات نهایتا 30 دقیقه زمان می برد و می توان آن را در مطب پزشک و تحت بیهوشی محلی انجام داد

همان گونه که می بینید ، تمام این جراحی ها گرچه اثرات مختص به خود را دارند اما برای آن دسته از افرادی که قادر به جراحی نیستند ، چه روشی پیشنهاد می شود؟ برای دانستن پاسخ این سوال با ما همراه باشید:

دستگاه درمان خروپف

یکی از بهترین دستگاه های درمان خروپف ، دستگاه سی پپ می باشد. همان گونه که احتمالا می دانید ، خروپف ممکن است در اثر عارضه ی خطرناکی به نام آپنه انسدادی خواب به وجود آمده باشد.

جراحی برای خروپف
جراحی برای خروپف

آپنه خواب به وقفه ی تنفسی چند ثانیه ای در طول مراحل عمیق خواب شبانه گفته می شود و ممکن است خود این عارضه به خاطر بیماری های مانند فشار خون بالا ، دیابت نوع دوم و .. به وجود آمده باشد.

در چنین مواقعی بهترین روش درمانی ، استفاده از دستگاه سی پپ می باشد.

دستگاه سی پپ مجهز به یک ماسک است که باید روی دهان یا بینی گذاشته شود و این ماسک نیز به یک دستگاه دیگر متصل است که جریان هوا را با فشار به مجاری تنفسی ارسال می کند.

گرچه دستگاه سی پپ در مراکز فروش تجیزات پزشکی موجود است اما توصیه می شود که بدون تجویز پزشک اقدام به خرید آن نکنید چرا که در ابتدا باید علت خروپف تشخیص داده شود و سپس نسبت به درمان آن اقدام نمود.

عملیات تشخیص علت خروپف معمولا توسط یک متخصص اختلالات خواب انجام می شود. پزشک شما در ابتدا تست خواب برای شما تجویز خواهد کرد و سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده از تست خواب ، درمان مناسب را پیشنهاد می کند.

در نهایت این که توصیه ی ما به شما این است که پیش از تصمیم به جراحی ، به یک متخصص خواب مراجعه کرده و تست خواب را انجام دهید و پس از آن گزینه های درمانی دیگر خود را نیز در نظر بگیرید.

جراحی برای خروپف
جراحی برای خروپف

بهترین مرکز درمان خروپف

مرکز درمان خروپف جایروس با بهره گیری از بهترین پزشکان کشور ، افتخار دارد که کلیه خدمات تشخیص ( تست خواب) و درمان خروپف را به شما عزیزان ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

پیروز و موفق باشید!!

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

پزشکان مغز و اعصاب جایروس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا