درمان خرخر در خواب | بررسی روند درمانی یک بیمار مبتلا به خروپف | بهترین مرکز خروپف

درمان خرخر در خواب

محتوای این صفحه (قابل کلیک)

درمان خرخر در خواب

در مرکز درمان خروپف جایروس روزانه با ده ها بیمار سروکار داریم که همه ی این افراد به خاطر معضلاتی که خروپف( یا به اصطلاح خودمانی خرخر) در زندگی شان به وجود آورده است به فکر راهی برای درمان این عارضه هستند.

درمان خرخر در خواب
درمان خرخر در خواب

اما شاید جذاب ترین فردی که برای درمان به مجموعه ی جایروس مراجعه کرده بود، مردی میانسال به نام آقای سعیدی بود که ادعا می کرد به علت مشکل خرخر ،به شدت تنها شده است و حتی همسر و فرزندان وی نیز او را ترک کرده اند.

در ابتدا باور این مسئله که خانواده ی فردی، او را به خاطر خروپف ترک کنند، برای ما سخت بود اما با بررسی های بیشتر و مشاهده ی علائم افسردگی در این مرد، متوجه شدیم که این مسئله حقیقت دارد.

پس از معاینات اولیه، خود بیمار اذعان داشت که بارها جهت درمان به مراکز مختلف مراجعه کرده است اما متاسفانه هیچ گونه نتیجه ای دریافت نکرده و هم چنان با خروپف دست و پنجه نرم می کند.

بحران خروپف این بیمار و هم چنین معضلات شخصی و خانوادگی وی، دکتر مصطفی امیری( فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا و هم چنین ریاست مجموعه ی جایروس) را بر این داشت که به هر طریق ممکن، نسبت به درمان عارضه ی این بیمار اقدام کند.

نکته ی دیگری که در رابطه با این فرد وجود داشت این بود که ترس و فوبیای وحشتناکی نسبت به جراحی و بیهوشی داشت و به همین خاطر قادر به درمان های شامل جراحی نبود و همین مسئله مشکل او را روز به روز حادّتر و مشکلات روحی او را بغرنج تر می کرد.

درمان خرخر در خواب
درمان خرخر در خواب

به همین خاطر در مجموعه ی جایروس، به دنبال راه جایگزینی بودیم تا مشکل این بیمار را حل کنیم. در اقدام اول تلاش شد که علت خروپف را به خوبی برای آقای سعیدی شرح دهیم

علت خروپف و درمان آن

بالا رفتن سن

هرچه افراد سن بیشتری پیدا می کنند، عادت های خواب آن ها تغییر خواهد کرد.برخی ممکن است دیرتر از گذشته به خواب بروند و گاهی میزان تقویت کنندگی خواب به اندازه ی سابق نخواهد بود.

بالا رفتن سن هم چنین موجب خروپف نیز می شود چرا که با بالا رفتن سن، ماهیچه های حلق و زبان نیاز به استراحت بیشتری در زمان خواب دارند و همین مسئله موجب ارتعاش زبان کوچک و در نهایت خروپف خواهد شد. معضل خروپف آقای سعیدی نیز دقیقا بعد از سن 45 سالگی آغاز شده بود!!

درمان خرخر در خواب
درمان خرخر در خواب

عارضه های مرتبط با حلق و بینی

عارضه های فیزیکی خاص در بینی و حلق می توانند منجر به خروپف شوند.این عارضه ها ممکن است منجر به تقسیم حفره های بینی( عارضه ای که در طول آن دیواره هایی که سوراخ های بینی را تقسیم می کنند به یک سمت متمایل شوند) پولیپ بینی ،بزرگ شدن لوزه ها یا گرفتگی بینی شوند.

ابتلا به آلرژی فصلی یا سرماخوردگی شدید نیز می تواند منجر به ایجاد عادت خروپف در فرد شود

سبک خواب

در صورتی که متوجه شوید شما یا همسرتان وقتی که روی کمر می خوابید بیش از زمانی که روی پهلو یا شکم دراز می کشید، خروپف خواهید کرد، احتمالا مبتلا به “خروپف وابسته به پوزیشن خواب” شده اید.

خبر خوب در این باره این است که با اندکی تمرین می توانید، عادت خوابیدن روی پهلوها یا شکم را در خود ایجاد کرده و به این ترتیب احتمال بروز خرخر یا خروپف را در خواب کاهش دهید!!

مصرف بیش از حد الکل

گرچه آقای سعیدی ادعا می کرد که در ابتدا مصرف اندکی الکل، خواب راحتی را برایش به ارمغان می آورد اما باید اذعان کنیم که مصرف بیش از حد آن (که متاسفانه به خاطر مشکلات روحی در این مرد بیشتر شده بود) می تواند منجر به بدتر شدن عارضه شود!!

الکل می تواند به شدت موجب استراحت عضلات و ماهیچه ها شود و همین مسئله باعث این خواهد شد که محیط اطراف حلق و راه های تنفسی در طول خواب بسته شده و در نتیجه منجر به ارتعاش می شود

درمان خرخر در خواب
درمان خرخر در خواب

چکار کنیم در خواب خروپف نکنیم

پس از توضیح علت های احتمالی این عارضه برای آقای سعیدی ،روند درمانی خود را آغاز کردیم. در ابتدا تلاش شد که معاینه ای بالینی برای بیمار انجام شود.

پس از آن تست خواب برای این بیمار ترتیب داده شد تا بتوانیم تمام فعالیت هایی مغزی و فیزیکی وی را ثبت و رکورد کنیم. بعد از آن و با بررسی تمام مدارک پزشکی موجود در نهایت تصمیم گرفته شد که از روش Cpap یا سی پپ استفاده کنیم. در صورتی که برای شما هم مانند آقای سعیدی این سوال به وجود آمده است که کارکرد این روش چگونه است، ادامه مطلب را از دست ندهید :

این روش شامل استفاده از دستگاه cpap می باشد که ماسک یا دیگر ابزاری را داراست که روی بینی یا بینی و دهان شما گذاشته می شود.بعد از این که این ماسک روی بینی تان گذاشته شد، ابزاری لوله شکل نیز آن را به خود دستگاه متصل کرده و این ماشین هوا را به داخل این لوله می دمد!!

Cpap معمولا برای درمان مشکلات تنفسی مربوط به خواب از جمله آپنه خواب استفاده می شود.علاوه بر این برای نوزادان زودرسی که دچار عدم رشد ریه ها هستند نیز به کار می رود!

 

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که پزشک برای هر بیماری، تنظیمات خاصی برای دستگاه مشخص می کند.پس از آن به طور مداوم تنظیمات دستگاه بررسی خواهد شد تا ببینیم که آیا مشکلات مربوط به خروپف یا آپنه خواب کاهش پیدا کرده اند یا خیر!!پس از چندین جلسه درمان، خوشبختانه آقای سعیدی نشانه های بهبود را از خود نشان داد.

درمان خرخر در خواب
درمان خرخر در خواب

برای این که بهترین نتیجه را از درمان بگیریم، به آقای سعیدی توصیه کردیم که حتی در منزل نیز این دستگاه را به خود متصل کند.البته باید گفت تا زمانی که بیمار نسبت به استفاده از این دستگاه عادت کند، مدت زیادی طول کشید.

در این مورد تلاش شد که بیمار کمک شود تا بهترین و راحت ترین ماسک را پیدا کند.

برخی از بیماران به سرعت مزایای استفاده از درمان Cpap را متوجه شدند، از جمله ی این مزایا می توان به کیفیت بهتر خواب، کاهش خروپف و خوابالودگی کمتر در طول روز اشاره کرد

اما مزایای غیر آشکار این روش نیز به همان اندازه حائز اهمیت است!!از جمله مزایای پنهان آن می توان به کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا،کاهش خطر ابتلا به سکته و بهبود وضعیت حافظه اشاره کرد!!

درمان خرخر در خواب
درمان خرخر در خواب

در نهایت و با به کار گیری چندین جلسه درمانی و توصیه های پزشکی برای رعایت در خانه، مشکل آقای سعیدی تا حد بسیار زیادی مرتفع شد و اکنون با وجود گذشت چندین ماه از این ماجرا، هم چنان وضعیت ثابت و رو به بهبودی دارند!!

بهترین مرکز درمان خروپف در تهران

در صورتی که شما هم به چنین مشکلی دچار هستید می توانید همین امروز به مجموعه جایروس مراجعه کرده و روند درمان خود را آغاز کنید. می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مجموعه به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

گردآورنده : ندا ناصری

لینک منبع 1

لینک منبع 2

متخصصین و پزشکان مغر و اعصاب جایروس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا