خروپف و بیماریهای قلبی | خروپف و سکته قلبی | خطرات خرخر

خروپف دائمی می تواند باعث بیماری قلبی شود ؟

خروپف با صدای بلند، بیش از اینکه یک مزاحمت است نشانه خطر است.
افرادی که خروپف شدید و آپنه انسدادی خواب دارند، خطر بالای بیماری قلبی عروقی دارند.

خروپف شدید می تواند برای شریک خواب شما خنده دار باشد، اما این وضعیت اصلا شوخی نیست.

خروپف دائمی اغلب نشانه آپنه انسدادی خواب است

آپنه خواب خطر ابتلا به دیابت، چاقی، فشار خون بالا، سکته مغزی، آریتمی قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی را افزایش می دهد.

افرادی که دارای آپنه انسدادی خواب هستند 10 تا 20 ثانیه دچار وقفه تنفسی در خواب میشوند که این وقفه ها می تواند از چند بار تا صدها بار در طی شب رخ دهد.

لزوما اینگونه نیست که بتوان گفت همه افرادی که خرخر می کنند آپنه خواب را ندارند، اما در هر کسی که دائم خروپف می کند باید آپنه انسدادی خواب را به عنوان یک علت احتمالی در نظر بگیرید.

خروپف ناشی از لرزش عضله زبان و زبان کوچک است که به دلیل باریک بودن راه هوایی تحت فشار قرار می گیرند، به خصوص در افرادی که چاق هستند.
در نتیجه خروپف و وقفه تنفسی، سطوح اکسیژن به طرز چشمگیری کاهش می یابد و موجب افزایش کورتیزون، آدرنالین و هورمون های دیگر می شود.

این هورمون ها به فشار خون بالا و آریتمی قلبی منجر می شود و می تواند باعث نارسایی قلبی، سکته قلبی و حتی مرگ ناگهانی شود.

حتی بدون داشتن خروپف، افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب اکسیژن خون پایینی دارند که میتواند به قلب و مغز آسیب برساند.

خطر مرگ و خروپف

عوامل خطر و علائم آپنه خواب

ما قبلا فکر کردیم آپنه انسدادی خواب یک بیماری افراد چاق است، اما اکنون می دانیم که این تصور درست نیست.

درست است که برخی افرادی که چاق هستند ممکن است آپنه خواب داشته باشند، سایر گروه های خطر آپنه خواب عبارتند از:

افرادی که الکل مصرف می کنند یا از قرص های خواب آور استفاده می کنند
افراد مبتلا به دیابت
افرادی که فک کوچک دارند
افرادی که گردن قطور دارند
کسانی که دارای نارسایی احتقانی قلب هستند
مردان در 50 سالگی و زنان در 60 سالگی و بالاتر

با افزایش سن افراد، افزایش فشارخون، دیابت یا سندرم متابولیک (پیش دیابت)، تعداد افرادی که آپنه انسدادی خواب دارند، بیشتر می شود.

برخی علائم آپنه انسدادی خواب عبارتند از:

خستگی روزانه یا نیاز به چرت زدن در طی روز
خوابیدن یا خواب آلودگی در زمان های عجیب مانند رانندگی یا تماشای تلویزیون
خروپف در خواب
بیدار شدن از خواب به طور ناگهانی با احساس غرق شدن یا حس خفگی بدون هیچ علت ظاهری
بیدار شدن از خواب با گلودرد یا سردرد
ناتوانی در تمرکز طی روز
عدم وجود احساس خوب بعد از خواب شبانگاهی
ریفلاکس اسید در طول شب (ترش کردن دهان)
فیبریلاسیون دهلیزی: یک نوع ضربان قلب نامنظم است که می تواند خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی را افزایش دهد

فشار خون و خروپف

تشخیص و درمان آپنه خواب

اگرچه آپنه انسدادی خواب یک بیماری بسیار جدی پزشکی است، اما خوشبختانه این بیماری قابل درمان است.

یک درمان مؤثر در آپنه خواب, استفاده از دستگاه فشار مثبت هوایی پیوسته یا CPAP است.
استفاده از این وسیله باعث ایجاد فشار در راه هوایی می شود که مانع خروپف و آپنه می شود.
برای برخی افراد کاهش وزن و ورزش های زبان و عضلات تنفسی کفایت می کند.

درمان آپنه خواب در افرادی که مشکل قلبی دارند می تواند عملکرد پمپاژ قلب تا 50 درصد را بهبود بخشد. همچنین جلوگیری یا کاهش فرکانس فیبریلاسیون دهلیزی و سایر ناراحتی های قلبی نیز به دنبال درمان اتفاق می افتد.

1 دیدگاه دربارهٔ «خروپف و بیماریهای قلبی | خروپف و سکته قلبی | خطرات خرخر»

1. سلام
    مادر من ۶۳ سن داره. زمانی که می خوابه با صدای بلند خرخر میکنه به حدی که واقعا باعث ترس من میشه که اینگار داره خفه میشه لطفا یک راه چاره بفرمایید تا این مشکل برطرف بشه ، متاسفانه محل سکونت ما در استان گیلان هستش و امکان آمدن به مطب را نداریم . ممنون میشم کمک کنید
    آرزوی سلامتی برای شما و تیم زحمتکشتون