آپنه خواب کودکان خطرناک است! ( علت ، تشخیص و درمان آپنه خواب در کودکان و نوزادان)

آپنه خواب کودکان

آپنه خواب کودکان عارضه ای جدی است ؟

هرگونه مشکل کوچکی در سلامت کودک می تواند والدین را به مرز دیوانگی بکشاند!

فرزند داری ، یک شغل دائمی است و به عنوان والدین ، همواره باید مراقب سلامت فیزیکی و روحی فرزندتان باشید. این مسئولیتی است که به محض تصمیم به بچه دار شدن، بر عهده ی شما خواهد بود!

این مراقبت همیشگی نه تنها در زمان بیداری، بلکه در زمان خواب نیز باید مداومت داشته باشد.

آپنه خواب کودکان

وقتی که کودک به خواب می رود، به ظاهر وظیفه ی والدین بودن شما هم به پایان می رسد اما چه می شود اگر مشکل اصلی به هنگام خواب کودک رخ بدهد!!

ما در مرکز درمان اختلالات خواب خود، روزانه با والدین زیادی رو به رو می شویم که به خاطر معضلی به نام آپنه خواب کودکان ، به ما مراجعه می کنند و به حالت وحشت زده ای ، تقاضا دارند هر آن چه که لازم است را برای فرزندشان انجام دهیم.

• در صورتی که برای کودک شما چنین مشکلی به وجود آمده است ، توصیه می کنیم مطلب زیر را از دست ندهید و فورا به فکر درمان های مقتضی باشید.

آپنه خواب کودکان چیست ؟

آپنه خواب کودکان نوعی اختلال خواب است که در طول آن ، کودک شما به هنگام خواب مکررا ، دچار انسداد راه تنفسی می شود.این عارضه به علت باریک شدن یا انسداد راه هوایی کودک رخ می دهد.

فرق میان آپنه خواب کودکان و بزرگسالان

تفاوت های عمده ای میان آپنه خواب کودکان و بزرگسالان وجود دارد.بزرگسالان معمولا در اثر این عارضه دچار خوابالودگی در طول روز می شوند در حالی که کودکان مشکلات رفتاری از خود بروز می دهند.

علت اصلی این عارضه در بزرگسالان معمولا چاقی است در حالی که دلیل ابتلای کودکان به این بیماری، بزرگ شدن لوزه ها و گرفتگی بینی است.

فرق میان آپنه خواب کودکان و بزرگسالان

در صورتی که این بیماری به موقع در کودک شناسایی شود ، می توان از بروز برخی عواقب در رشد کودک و هم چنین مشکلات رفتاری وی اجتناب کرد.

علائم آپنه خواب در کودکان

در طول خواب، ممکن است کودک نشانه ها و علائمی از خود نشان دهد که ممکن است نشانگر آپنه خواب باشند.از جمله :

• خروپف
  • وقفه ی تنفسی
  • خوابی نا آرام
  • سرفه کردن یا احساس خفگی
  • تنفس از راه دهان
  • شب ادراری
  • وحشت زیاد به هنگام خواب

نوزادان و کودکان کم سالی که مبتلا به آپنه خواب انسدادی هستند معمولا خروپف نمی کنند.فقط ممکن است خواب ناراحتی داشته باشند

در طول روز نیز ممکن است کودکان مبتلا به این بیماری رفتارهای زیر را از خود بروز بدهند :

• عملکرد ضعیف در مدرسه
  • به سختی تمرکز و توجه کردن
  • ابتلا به مشکلات یادگیری
  • مشکلات رفتاری
  • لاغر بودن و کاهش وزن
  • بیش فعال بودن
علائم آپنه خواب در کودکان

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورتی که فرزند شما ، صبح هنگام به طور مداوم با خستگی بیدار می شود یا مشکلات رفتاری دارد ، بهتر است قرار ملاقاتی با پزشک تنظیم کنید.

علت آپنه خواب کودکان

چاقی و اضافه وزن یکی از علت های اصلی بروز آپنه خواب در بزرگسالان می باشد اما در کودکان ، شایع ترین عارضه ای که منجر به بروز آپنه خواب می شود، بزرگ شدن لوزه ها و گرفتگی بینی می باشد.

اگرچه باید به خاطر داشته باشید که چاقی نیز نقش مهمی در ابتلای کودکان به این بیماری دارد.

دیگر دلایلی که ممکن است منجر به بروز این مشکل در کودکان شده باشد ، شامل موارد زیر است :

• اختلالات عصبی –عضلانی
  • مشکلات ساختاری در فک کودک
علت آپنه خواب کودکان

عوامل تشدید کننده ابتلا به آپنه خواب در کودکان

صرف نظر از چاقی ، عوامل تشدید کننده ی دیگری نیز وجود دارند که احتمال ابتلاء کودک به آپنه خواب را بیشتر می کنند.از جمله :

• سندروم داون
  • وجود برخی ناهنجاری ها در استخوان جمجمه و صورت
  • فلج مغزی
  • بیماری سلول های داسی شکل
  • بیماری عصبی-اسکلتی
  • وزن کم به هنگام تولد
  • سابقه خانوادگی ابتلا به آپنه خواب

پیامدهای ناشی از آپنه خواب در کودک

ممکن است کودکانی که به این بیماری دچار هستند، دچار عواقب وحشتناک و خطرناکی شوند. از جمله :

• عدم رشد کافی
  • مشکلات قلبی
  • مرگ
پیامدهای ناشی از آپنه خواب در کودک

درمان دارویی آپنه خواب

در حال حاضر که علت اصلی ابتلا به آپنه خواب در کودکان را متوجه شدیم، سوالی که مطرح می شود این است که اصولا چه نوع درمانی برای کودک توصیه می شود؟!

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که روش ها و متدهای مختلفی وجود دارد و هرچه سریع تر تشخیص این عارضه صورت بگیرد، شانس موفقیت در این گونه درمان ها بیشتر می شود.

یکی از رایج ترین درمان هایی که پزشکان مختلف به کار می برند استفاده از متد دارو درمانی است که البته میان مردم به قرص ضد آپنه نیز معروف است.

در این روش پزشک کودک در ابتدا از استروئیدهای موضعی بینی مانند فلوتیکسون (Dymista، Flonase Allergy Relief، Xhance) و بودزونید (Rhinocort) استفاده کند. این داروها ممکن است علائم آپنه خواب را برای برخی از کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب کاهش دهند. برای کودکان مبتلا به آلرژی، مونته لوکاست (Singulair) ممكن است به تنهایی یا با دیگر داروهای استروئیدی موثر و مفید باشد .

به هرحال درمان های دارویی ممکن است برای کودک شما عواقبی را به همراه داشته باشد که مهم ترین آن ها شاید “عادت دارویی” کودک به این قرص ها و داروها باشد.

به همین خاطر عموما توصیه می شود که مصرف این داروها را تا جای ممکن برای کودک خود کاهش دهید و در صورتی که هم چنان علائم این بیماری وجود داشت، درمان های حرفه ای تری را مدّنظر داشته باشید!!

متخصص درمان آپنه خواب

آپنه خواب همان گونه که گفتیم نوعی اختلال خواب محسوب می شود و به همین خاطر ، درمان آن در حوزه ی کاری یک متخصص اختلالات خواب می باشد.

دکتر مصطفی امیری(فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا و ریاست مجموعه پزشکی جایروس) یکی از بهترین متخصصان درمان آپنه خواب در سطح کشور می باشد که به همراه تیمی قوی تلاش دارد که بهترین شیوه ی درمانی را برای کودک دلبند شما در نظر بگیرد!

اما همان گونه که می دانید مهم ترین قدم برای درمان هر بیماری ای ، تشخیص به موقع و صحیح است.علاوه بر این درباره بیماری آپنه خواب کودکان باید بگوییم که مهم ترین اصل علت به وجود آمدن آن می باشد.

اما روند تشخیص این بیماری در مرکز خواب جایروس به چه صورت می باشد؟!

در ابتدا پزشک متخصص آپنه خواب ، علائم و سابقه ی پزشکی کودک شما را بررسی خواهد کرد و معاینه ای بالینی را برای وی ترتیب خواهد داد. ممکن است در این روند، چندین آزمایش و تست نیز صورت بگیرد.

متخصص درمان آپنه خواب

این تست ها ممکن است شامل موارد زیر باشند :

• تست خواب(پولی سومنوگرافی) : کودک شما یک شب را در مطب پزشک گذرانده و وضعیت وی به دقت تحت نظر خواهد بود.در این تست، سنسورهایی به بدن کودک وصل می شود تا فعالیت مغز ، الگوی تنفسی، خروپف؛ سطح اکسیژن ؛ ضربان قلب و فعالیت عضلات وی در هنگام خواب، ثبت و ضبط شود.پس از آن نتایج حاصل از این تست ، در اختیار پزشک قرار گرفته و تفسیر خواهند شد!!
  • در صورتی که پزشک کودک کاملا به آپنه خواب انسدادی مطمئن باشد و انجام تست خواب نیاز نباشد، اندازه گیری سطح اکسیژن خون می تواند در تشخیص صحیح موثر و مفید باشد.این اندازه گیری را می توان در خانه نیز انجام داد گرچه بیشتر مواقع نتایج به دست آمده از این نوع آزمایش دقیق نخواهند بود و به هر حال کودک شما به تست خواب نیاز خواهد داشت!
  • الکتروکاردیوگرام : در این روش ، سنسورهایی که سیم هایی (الکترودها) به آن وصل است ، پالس های الکتریکی ای که توسط قلب کودک داده می شود را اندازه گیری می کنند.معمولا این روش هنگامی استفاده می شود که پزشک ، مشکوک به وجود بیماری قلبی در کودک باشد.

درمان قطعی آپنه خواب

گرچه نمی توان با قطعیت گفت که فلان روش برای درمان آپنه خواب موثر و مفید است اما در مرکز خواب جایروس تلاش ما همواره بر این بوده  که بهترین راه درمانی موجود را برای رفع عارضه ی آپنه خواب کودکتان به کار بگیریم. شیوه هایی که در این مرکز انجام می شود یا روش هایی که توصیه به انجام آن داریم، شامل موارد زیر است :
  • برداشتن لوزه ها و گرفتگی بینی : ممکن است پزشک اختلالات خواب مرکز جایروس، شما را به یک متخصص گوش،حلق و بینی کودکان ارجاع دهد تا راجع به برداشتن لوزه ها و هم چنین گرفتگی بینی با شما صحبت کند. جراحی برداشتن لوزه ها می تواند وضعیت آپنه خواب را از طریق باز کردن راه های تنفسی بهبود ببخشد! بر اساس وضعیت کودک ممکن است روش های دیگری از جراحی باز کردن گذرگاه های تنفسی نیز به شما توصیه شود.
  • فشار مثبت جریان هوا (CPAP) : با ارسال جریان مداوم هوا می توان تا حد زیادی آپنه خواب را در کودکان درمان کرد. در این روش ، دستگاهی که مجهز به یک ماسک است(این ماسک باید در طول شب روی دهان یا بینی کودک قرار بگیرد) به آهستگی هوا را به ریه ی کودک می فرستد!!این دستگاه فشار هوا را به پشت حلق کودک ارسال می کند تا راه های تنفسی کودک را باز نگه دارد.بیشتر مواقع ، درمان آپنه خواب با سی پپ کاملا موثر و مفید است و نیازی به درمان های دیگر نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که خرید سرخورد دستگاه سی پپ و استفاده ی کودک از آن بدون مجوز پزشک، می تواند خطرناک باشد و منجر به بدتر شدن این عارضه گردد. همه چیز باید تحت نظر پزشک متخصص اختلالات خواب و هم چنین تشخیص های وی باشد!!
درمان قطعی آپنه خواب

در صورتی که کودک شما با استفاده از این ماسک ها به هنگام خواب، مشکل دارد و نمی تواند به راحتی بخوابد، می توانید از پزشک مجموعه ی جایروس بخواهید که با توجه به رشد کودک این ماسک را تنظیم کند!!

• ابزارهای داخل دهانی : ابزارهای داخل دهانی مانند ابزارهای دندانپزشکی یا “دهان گیر” می توانند فک پایین کودک را جا به جا کرده و زبان را جلو بیاورد تا راه تنفسی کودک هنگام خواب باز بماند.اما به خاطر داشته باشید که فقط برخی از کودکانی که مشکلات ساختاری فک و دهان دارند ، می توانند با این روش درمان شوند. به همین خاطر این روش برای همه ی کودکانی که مبتلا به آپنه خواب هستند ، موثر نیست!

چه تغییراتی در سبک زندگی می توان داد ؟

• از تحریک کننده های راه تنفسی و آلرژی زاها اجتناب کنید. همه کودکانی، به ویژه کودکانی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب هستند، باید از تنفس دود تنباکو یا سایر مواد آلرژی زا یا آلاینده های ساختمانی اجتناب کنند ، زیرا ممکن است باعث تحریک راه تنفسی و در نتیجه انسداد آن ها شوند!! به همین خاطر تا جایی که می توانید محیطی پاکیزه و بدون آلودگی برای کودک خود مهیا نمایید!!
  • کاهش وزن : در صورتی که کودک شما اضافه وزن دارد یا چاق به حساب می آید ، شاید پزشک وی، توصیه به لاغری و کاهش وزن داشته باشد.می توانید به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کرده و از وی بخواهید که رژیمی متناسب با شرایط کودکتان تنظیم کند تا بتوانید به تدریج وضعیت وزن وی و در نتیجه آپنه خواب او را درمان کنید!!

آپنه خواب در نوزادان

آپنه خواب در نوزادان ممکن است مرکزی، انسدادی یا ترکیبی باشد. آپنه خواب مرکزی هنگامی رخ می دهد که بدن قادر به تنفس نیست و برای لحظاتی دچار وقفه ی تنفسی می شود. این بیماری معمولا به خاطر وجود مشکلی در مغز یا قلب رخ می دهد.

اصلی ترین نوع آپنه خوابی که در نوازدان رخ می دهد ، از نوع آپنه ی ترکیبی می باشد.

اما آپنه خوابی که در کودکان بزرگ تر اتفاق می افتد، عموما از نوع آپنه خواب مرکزی می باشد.

مشکلات تنفسی ناشی از آپنه خواب در نوزادان می تواند به بروز مشکلات وخیمی منجر شود.ممکن است کودک شما به اندازه کافی اکسیژن در خون خود نداشته باشد!

آپنه خواب در نوزادان

آپنه خواب در نوزادان دو علت اصلی و اساسی دارد :

• یا ممکن است به خاطر مشکلات ناشی از عدم رشد باشد
  • یا این که مغز به اندازه ی کافی رشد نکرده باشد.

در هر صورت این عارضه ای جدی است که باید فورا به دنبال درمان آن باشید!!

روزگار خوش

مترجم و محقق : ندا ناصری