آپنه خواب و خروپف | تفاوت ها و شباهت ها | تست خواب برای تشخیص آپنه خواب

آپنه خواب و خروپف

محتوای این صفحه (قابل کلیک)

آپنه خواب و خروپف

چیزی حدود 90 میلیون آمریکایی و بیش از 25 درصد افراد دنیا از عارضه ی خروپف در خواب رنج می برند.گرچه شاید نیمی از این افراد فقط به یک خروپف ساده مبتلا باشند اما نیم دیگر نیز ممکن است به عارضه ی خطرناک تری به نام آپنه انسدادی خواب دچار شده باشند!!

آپنه خواب و خروپف
آپنه خواب و خروپف

متاسفانه معمولا این دو عارضه به شکلی غیر علمی یکسان پنداشته می شوند و به همین خاطر درمانی که برای آن ها به کار می رود نیز اشتباه خواهد بود و احتمالا به بروز عوارض بدتری منجری می شود!!

گرچه تقریبا همواره آپنه خواب منجر به خروپف با صدای بلند می شود اما خود خروپف همیشه نشان دهنده ی ابتلا به عارضه ی انسدادی خواب نیست!!

درک و فهم تفاوت میان دو عارضه ی آپنه خواب و خروپف ساده ، گام اول در جهت درمان هر دو مشکل می باشد!

برای هر کسی که به نوعی با این مشکل دست و پنجه نرم می کند( چه خودش مبتلا شده است و چه شریک زندگی اش) بسیار مهم است که بدانند دلیل اصلی خروپف چیست و چگونه می توانند آن را متوقف کنند!!

علائمی که به نوعی با آپنه انسدادی خواب مرتبط هستند :

  • خروپف با صدای بلند
  • وقفه ی تنفسی در حین خواب
  • بیدار شدن به خاطر احساس خفگی
  • بیدار شدن با دهان و گلوی خشک
  • خستگی و کوفتگی در طول روز
  • تکرر ادرار مدام در طول شب
  • سردرد صبحگاهی
  • کج خلقی؛ نوسانات روحی، افسردگی؛ تمرکز دشوار
  • فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته، یا دیگر بیماری های قلبی و عروقی
آپنه خواب و خروپف
آپنه خواب و خروپف

متخصص درمان آپنه خواب

یکی از سوالات رایج پیرامون درمان این عارضه ، این است که برای رفع این مشکل باید به کجا مراجعه کرد.

عموما پزشکان و متخصصان اختلالات خواب قادر هستند که این مشکل را به خوبی درمان کنند.

مرکز درمان خروپف جایروس با در اختیار داشتن بهترین متخصص درمان آپنه خواب افتخار دارد کلیه خدمات درمانی خود را به شما عزیزان ارائه کند. شما می توانید جهت کمسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

خطرات آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب به عنوان یک بیماری خطرناک در نظر گرفته می شود و همواره توصیه می گردد که فورا نسبت به درمان آن اقدام شود.از جمله خطرات این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطرات آپنه خواب
خطرات آپنه خواب

کوفتگی و خوابالودگی در طول روز : بیدار شدن مکرر به خاطر آپنه انسدادی خواب می تواند خواب راحت و آسوده را از چشم فرد بگیرد.افرادی که به این مشکل دچار هستند معمولا در طول روز به شدن خوابالود، کوفته و کج خلق می شوند!!

ممکن است به سختی بتوانند بر روی چیزی تمرکز کرده و به هنگام کار ، تماشای تلویزیون یا حتی رانندگی ناگهان خوابشان ببرد!

علاوه بر این کودکانی که به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند نیز ممکن است عملکرد ضعیفی در مدرسه داشته و مشکلات تمرکزی و رفتاری داشته باشند

مشکلات قلبی و عروقی : افت ناگهانی میزان اکسیژن خون در حین آپنه انسدادی خواب می تواند فشار خون را بالا برده و فشار مضاعفی بر روی سیستم قلبی و عروقی وارد کند.

افراد زیادی که به آپنه خواب مبتلا هستند دچار فشار خون بالا می گردند و همین مسئله ، خطر بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهد

هر چه شدت آپنه خواب بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ؛ حمله ی قلبی، نارسایی قلبی و سکته نیز افزایش پیدا می کند.

مردانی که به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند ، در خطر نارسایی قلبی می باشند در حالی که نمی توان همین مسئله را برای زنان مبتلا به این عارضه نیز بیان کرد!!

آپنه خواب هطر ریتم غیر عادی قلب (آریتمی) را نیز افزایش می دهد.این ریتم نا به هنجار قلب، می تواند سطح اکسیژن خون را پایین بیاورد.

اگر یک بیماری قلبی نیز در فرد وجود داشته باشد ، این کاهش مداوم سطح اکسیژن خون ممکن است منجر به مرگ ناگهانی فرد در اثر مشکل عروقی گردد!!

مشکلات ناشی از داروها و جراحی : آپنه خواب می تواند منجر به بروز مشکل در مصرف دارو و بیهوشی عمومی شود.این داروها (از جمله آرام بخش ها، داروهای ضد بارداری و هم چنین داروهای بیهوشی ) می توانند گذرگاه های تنفسی را ریلکس کرده و به این ترتیب آپنه خواب را نیز بدتر کنند.

در صورتی که مبتلا به این عارضه هستید ، احتمال بعد از این که یک عمل جراحی انجام داده و داروهای آرام بخش خورده اید و روی کمر خوابیده اید ، دچار مشکلات تنفسی بدتری شده باشید!!

افرادی که به این عارضه دچار هستند احتمالا بیش از دیگران در برابر عوارض ناشی از جراحی حساس باشند!

قبل از این که جراحی کنید با پزشک خود اطلاع دهید که مبتلا به این عارضه می باشید .در صورتی که علائم آپنه خواب داشته باشید ، ممکن است پزک شما پیش از جراحی ، آزمایشاتی را برای تشخیص این عارضه انجام دهد!!

مشکلات چشمی : برخی تحقیقات نشان داده است که ارتباطی میان آپنه انسدادی خواب و مشکلات چشمی نظیر گلوکوما وجود دارد!! اما خبر خوش این جاست که مشکلات چشمی ناشی از این بیماری قابل درمان هستند!

خطرات آپنه خواب
خطرات آپنه خواب

درمان وقفه تنفسی در خواب

در صورتی که هر یک از علائم و نشانه های زیر را در خود می بینید، شاید زمان آن رسیده باشد که با یک متخصص اختلالات خواب تماس گرفته و تست خواب انجام دهید!!

درمان وقفه تنفسی در خواب
درمان وقفه تنفسی در خواب

آپنه خوابی که درمان نشده به حال خودش رها شود ، می تواند منجر به مشکلات پزشکی زیادی گردد که شما را در معرض خطرات زیر قرار خواهد داد:

  • نارسایی قلبی
  • آریتمی
  • بیماری ریفلاکس معده
  • دیابت
  • سکته
  • حمله ی قلبی

ما در مرکز درمان خروپف خود ، سالانه صدها مورد مبتلا به آپنه انسدادی خواب را درمان کرده ایم .

 

از آن جایی که درمان هایی از جمله سی پپ و درمان های جایگزین در رفع این مشکل بسیار موثر و مفید هستند ، دلیلی وجود ندارد که شما با عارضه آپنه خواب به زندگی تان ادامه دهید!

روزگارتان خوش

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع

پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب جایروس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا