آیا آپنه خواب درمان دارد ؟! بهترین راه مقابله با این بیماری چیست ؟ توصیه پزشکان را بدانیم!!

آیا آپنه خواب درمان دارد

محتوای این صفحه (قابل کلیک)

آیا آپنه خواب درمان دارد

آپنه خواب یکی از مهم ترین اختلالات خواب به حساب می آید و می تواند خطرات فراوانی را برای فرد به همراه داشته باشید. اگر شریک زندگی شما هم در حین خواب مدام خروپف می کند و یا برای لحظاتی دچار وقفه ی تنفسی می شود ، پس شاید زمان آن رسیده باشد که به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید چرا که این دو علامت ، مهم ترین نشانه های آپنه خواب می باشند.

آیا آپنه خواب درمان دارد
آیا آپنه خواب درمان دارد

از آپنه خواب چه می دانید ؟آیا با انواع آن آشنایی دارید؟آیا می دانستید که آپنه خواب چه نشانه ها و علائمی دارد؟ آیا درمان پذیر است؟ چه عواقبی برای فرد به همراه خواهد داشت؟

تمام این سوالات ، پاسخ های مشخصی دارند و اگر شما هم راجع به این عارضه کنجکاوید توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید.تصمیم داریم در ابتدا نکات کوتاهی را راجع به این بیماری بیان کنیم و سپس به سراغ سوالات اساسی تر برویم. با ما همراه باشید.آیا آپنه خواب درمان دارد

آپنه خواب : این اختلال به عارضه ای گفته می شود که فرد به هنگام خواب برای چند ثانیه دچار وقفه ی تنفسی می شود. این عارضه ممکن است چندین بار در طول شب رخ دهد!! در طول شب عضلات حلق و زبان کوچک در حال استراحت هستند و ممکن است گذرگاه های تنفسی را مسدود کنند. برای چند ثانیه جریان تنفس قطع می شود تا هنگامی که مغز دستور به بیداری می دهد و به این ترتیب دوباره راه هوایی باز می شود.البته دوره ی این بیدار شدن ها به قدری کوتاه است که احتمالا متوجه نخواهید شد و صبح روز بعد چیزی در خاطرتان نمانده باشد.
آیا آپنه خواب درمان دارد
آیا آپنه خواب درمان دارد
علائم و نشانه های آپنه خواب : ممکن است علائم زیادی داشته باشد.اما مهم ترین آن ها خروپف ؛ قطع جریان تنفس و خوابالودگی و کوفتگی در طول روز می باشد.
علت بروز آپنه خواب : یکی از اصلی ترین دلایل رخ دادن این عارضه ، چاقی بیش از حد است. چاقی می تواند منجر به تجمع چربی ها در اطراف گردن شده و به این ترتیب راه هوایی را مسدود کند. سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری های قلبی نیز یکی دیگر از دلایل بروز آپنه خواب می باشد

آپنه خواب چگونه روی سلامتی تاثیر می گذارد

یکی از مهم ترین اثراتی که آپنه خواب بر روی سلامتی فرد می گذارد ، کاهش سطح اکسیژن خون می باشد. در واقع وقتی که راه های تنفسی شما مسدود شده باشد ، اکسیژن کافی به خون نمی رسد و به همین خاطر ممکن است تبعات دیگری هم برای سلامت شما به همراه داشته باشد.آیا آپنه خواب درمان دارد

فشار خون بالا نیز ممکن است منجر به بروز آپنه خواب شود.دیابت نوع دوم را نیز نباید در بروز این عارضه بی تاثیر دانست!!
اما یکی دیگر از مهم ترین و در عین حال خطرناک ترین عواقب ابتلا به آپنه خواب ، افزایش خطر سکته قلبی و مغزی در خواب می باشد.آیا آپنه خواب درمان دارد

نرسیدن اکسیژن کافی به خون می تواند فشار خون را تا اندازه ای بالا ببرد که موجب سکته قلبی و در مواقعی مرگ در حین خواب شود.

پس می بینید که نمی توان به سادگی از این اختلال گذشت و باید فورا به فکر راه های درمانی بود!!آیا آپنه خواب درمان دارد

آپنه خواب چگونه روی سلامتی تاثیر می گذارد
آپنه خواب چگونه روی سلامتی تاثیر می گذارد

تست آپنه خواب

اما مهم ترین عاملی که در تعیین نوع درمان در نظر گرفته می شود، علت ابتلا به آپنه خواب می باشد.

مثل هر بیماری دیگری برای این که درمان مناسبی تجویز شود، در ابتدا باید علت و دلیل اصلی عارضه مشخص شود.

  • برای تعیین علت بروز آپنه خواب ، نوعی آزمایش به نام تست خواب (پولی سومنوگرافی) وجود دارد که توسط یک متخصص اختلالات خواب صورت می گیرد.

در طول این آزمایش شما باید یک شب را در مطب پزشک بگذرانید.یک دستگاه مخصوص از طریق سنسورهایی به بدن شما متصل می شود و هنگامی که خواب هستید کلیه فعالیت های فیزیکی شما توسط این دستگاه ثبت و ضبط می گردد.از جمله :

  • الگوی تنفسی
  • ضربان قلب
  • خروپف
  • سطح اکسیژن خون
  • نوار مغزی
  • فشار خون

پس از این که اطلاعات اولیه به دست آمد، نتیجه ی این تست در اختیار پزشک متخصص قرار می گیرد .پزشک با تفسیر تست خواب ، تشخیص خواهد داد که کدام نوع درمان برای شما مناسب تر است!!

تست آپنه خواب
تست آپنه خواب

متخصص آپنه خواب در تهران

مرکز درمان خروپف و آپنه خواب جایروس ، افتخار دارد که تیمی متخصص از پزشکان مغز و اعصاب را گرد هم آورده و بهترین شیوه های درمانی را به شما عزیزان ارائه کند. در صورت تمایل می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

آپنه خواب در طب سنتی

امروزه روش هایی که طب سنتی برای درمان بیماری ها و اختلالات مختلف ارائه می کند ، مورد استقبال عام قرار گرفته است. اما به راستی می توان به اثرات این گونه درمان ها اطمینان نمود؟!
همان گونه که گفتیم انتخاب شیوه ی درمان آپنه خواب بستگی زیادی به علت اصلی بروز آن دارد.

به عنوان مثال در صورتی که آپنه خواب شما به خاطر چاقی بروز پیدا کرده است ، طبیعی است که پزشکتان توصیه به کاهش وزن و استفاده از روش های غیر جراحی داشته باشد.

اما آیا طب سنتی که بیشتر مواقع شامل حجامت و زالو درمانی است می تواند تاثیری در لاغری و در نتیجه درمان آپنه خواب داشته باشد ؟

واضح است که پاسخ منفی است. تنها فایده ی این گونه درمان ها، اثرات موقتی آن برای رفع علائم آپنه خواب می باشد.

درمان آپنه خواب با طب سوزنی

طب سوزنی یکی از قدیمی ترین شیوه های درمانی است که در شرق دور و به خصوص چین استفاده می شود!!

شیوه ی کاری این نوع از درمان به گونه ای است که به طور موقت موجب تسکین عضلات و ماهیچه هایی که موجب انسداد راه هوایی می شوند ، می گردد.

اما همان گونه که ذکر کردیم این نوع از درمان کاملا موقتی است و بعد از مدتی ؛ عارضه ی آپنه خواب با شدت بیشتری عود می کند.در ادامه تصمیم داریم به برخی از موثرترین راه های درمان این عارضه اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

درمان آپنه خواب انسدادی

از بهترین روش هایی که برای درمان آپنه خواب به کار می رود می توان به استفاده از دستگاه سی پپ اشاره کرد.

سی پپ نوعی دستگاه است که مجهز به یک ماسک می باشد. این ماسک به هنگام خواب روی دهان و بینی بیمار گذاشته می شود و به طور مداوم ، جریان هوای مثبت را به گذرگاه های تنفسی فرد ارسال کرده و به این ترتیب در طول شب آن ها را باز نگه می دارد.

به خاطر داشته باشید که استفاده از دستگاه سی پپ تنها پس از تست خواب و مشخص شدن علت اصلی آپنه مجاز می باشد.مصرف سرخودانه و بدون تجویز پزشک می تواند منجر به بدتر شدن عارضه تان گردد.

درمان آپنه خواب انسدادی
درمان آپنه خواب انسدادی
از اصلی ترین چالش های این نوع از درمان این است که بیشتر بیماران در ابتدا با پوشیدن ماسک به هنگام خواب ، به هیچ وجه احساس راحتی نمی کنند. اما با اندکی تمرین و تغییر پوزیشن خواب ، می توانید بر این مسئله غلبه کرده و خواب راحتی داشته باشید.

علاوه بر این می توانید از پزشک خود خواهش کنید که در انتخاب ماسک مناسب شما ، کمکتان کند. یا این که بر اساس تمایلتان ، سایز این ماسک را تنظیم نماید.

همه چیز امکان پذیر خواهد بود به شرطی که بیشترین میزان تعامل و همکاری را با پزشک خود داشته باشید

جراحی آپنه خواب

برای آن دسته از افرادی که مشکل آپنه خواب آن ها به خاطر بزرگ شدن لوزه ها و هم چنین وجود مشکل در ساختار فکشان باشد، گزینه ی جراحی آپنه خواب بسیار مناسب خواهد بود.

جراحی آپنه خواب
جراحی آپنه خواب

پس از این که تست خواب انجام شد ، مشخص می گردد که علت اصلی عارضه آپنه خواب چیست .

  • در صورتی که لوزه ها و زبان کوچک شما بزرگ شده باشند ، پزشک مجموعه جایروس شما را به یک متخصص گوش؛حلق و بینی ارجاع خواهد داد تا تحت عمل برداشتن لوزه ها قرار بگیرید.

همان گونه که بارها ذکر کرده ایم همه چیز به علت اصلی بروز این بیماری بستگی دارد. به همین خاطر از امتحان کردن درمان های مختلف بدون تایید پزشک خودداری کنید.

موفق و پیروز باشید

محقق : ندا ناصری

پزشکان مغز و اعصاب جایروس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا