خشکی دهان در شب | علت خشکی دهان در خواب | درمان خشکی دهان

خشکی دهان در خواب ، از تشخیص تا درمان

 

در شرایط عادی، بدن ما ما را قادر می سازد 8 ساعت یا بیشتر بدون وقفه  در خواب برای نوشیدن و یا خوردن غذا بخوابیم.

بسیاری از مردم شب ها قبل از خواب آب می خورند، زیرا لب ها و دهان آنها خشک می شود. ولی اگر خشکی دهان باعث بیداری از خواب شود یا صبح ها شدید باشد احتمالا مشکل دیگری وجود دارد.

علل خشکی دهان در خواب

یکی از علل شایع مصرف  آب آشامیدنی در شب، استفاده از داروهایی است که باعث خشکی بدن می شوند. این دارو می تواند شامل دیورتیک ها (داروهای مدر) باشد دیورتیک ها برای درمان فشار خون، تورم در پا (ادم محیطی) یا نارسایی قلبی تجویز می شود. لازیکس یا فوروزماید، یک نمونه از داروهای دیورتیک است.

علاوه بر این، داروهای اعصاب نیز ممکن است به خشکی  دهان منجر شود، مانند داروهای ضد افسردگی مانند آمیتریپتییلین یا نوریتیپتیلین یا قرصهای خواب آور که حاوی دیفن هیدرامین هستند.

داروهای متعددی وجود دارد که می تواند باعث خشکی دهان شود و شما می توانید فهرست دارویی خود را با داروساز یا دکتر خود برای شناسایی داروهای بالقوه مورد بررسی قرار دهید.

همچنین برخی اختلالات پزشکی نیز وجود دارد که ممکن است باعث خشکی دهان شود. این اختلالات شامل دیابت، لوپوس و سندرم سیکا هستند.

به طور معمول علائم دیگری نیز وجود دارد که این اختلالات را می توان از روی آنها تشخیص داد.

بسیاری از مردم نیز هستند که فقط شب ها به خشکی دهان مبتلا می شوند به این دلیل که در هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند. این موضوع به احتمال زیاد ثانویه به انسداد بینی است.

این حالت می تواند با سرماخوردگی، آلرژی و یا حتی به علت مشکلات ساختاری مانند دیواره بین بینی کج یا توربین های بزرگ بینی ایجاد شود.

به طور پیش فرض، ما  از طریق بینی نفس می کشیم . اینکار باعث می شود که گرما و تبخیر رطوبت از بافت های نرم، هوا را در مسیرش مربوط کند.

تنفس از طریق در شب اغلب با خروپف همراه است.

در شرایطی که آپنه انسدادی خواب نامیده می شود. این وضعیت ممکن است هنگام خواب به پشت و یا با مصرف الکل در هنگام خواب، بدتر شود.

بنابراین، نیاز به نوشیدن آب در شب ممکن است یک نشانه اولیه  برای این باشد که شما به خوبی نفس نمی کشید. همچنین شما ممکن است در معرض خطر بیشتری برای اختلالات خواب دیگری که در طول شب در معرض مشکلات تنفسی قرار می گیرند باشید.

اگر برای درمان آپنه خواب از دستگاه فشار هوای مثبت (CPAP)بدون رطوبت ساز استفاده کنید، هوا با سرعت بالای نفوذ  از دهان می تواند خشکی را بدتر کند.

خشکی دهان در خواب

درمان خشکی دهان

اگر غالبا در طول شب احساس خشکی دهان داشته باشید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. همانطور که در بالا ذکر شد احتمال وقفه تنفسی در خواب وجود دارد.

گاهی درمان آلرژی یا حتی جراحی برای رفع سایر اختلالات ساختاری بینی کمک کننده است.

اگر شما در معرض آپنه خواب هستید، درمان با CPAP ممکن است کمک کننده باشد. در موارد نادر، مرطوب کننده های دهانی مانند Biotene توصیه می شود.

شما لازم نیست که یک لیوان آب کنار تختتان بگذارید. اگر در شب خشکی دهان داشته باشید، به دنبال ارزیابی و درمان اساسی اختلال تنفسی تان باشید.

1 دیدگاه دربارهٔ «خشکی دهان در شب | علت خشکی دهان در خواب | درمان خشکی دهان»

  1. سلام،بنده در مواقع خواب خرناس میکشم بطوری که اطرافیانم مدام اعتراض میکنند و با دهان باز میخوابم و موقع خواب تنفس از بینی برام سخت می‌شود و دهانم خشک بطوری که زبان و گلویم هم خشک می‌شود لطفا راه درمان را به بنده اطلاع بدهید،

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا