سیر تا پیاز راه رفتن در خواب: علت تا درمان از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی

راه رفتن در خواب: سفری شبانه و ناخواسته!

سلام رفقا! دکتر مصطفی امیری هستم، فلوشیپ خواب و متخصص اختلالات خواب. می‌دونم خیلی‌هاتون حداقل یه بار تجربه عجیب و غریب راه رفتن در خواب رو داشتین، یا شاید کسی رو دیدین که تو خوابش راه می‌ره و کارهای عجیب غریب می‌کنه. این اتفاق میتونه هم خنده‌دار باشه هم ترسناک! می‌خوام تو این مقاله حسابی در مورد راه رفتن در خواب یا به قول فرنگی‌هاش “Somnambulism” باهاتون حرف بزنم. پس با من همراه باشید تا ببینیم این ماجرای راه رفتن در خواب چیه و چطوری میشه از شرش خلاص شد.

راه رفتن در خواب با چشم باز

یکی از چیزهایی که خیلی‌ها رو در مورد راه رفتن در خواب متعجب می‌کنه اینه که فرد خوابگرد، چشماش بازه! درسته، خوابگردها با چشم باز راه می‌رن، اما واقعیت اینه که اونا واقعاً چیزی نمی‌بینن. نگاهشون خیره و بی‌حس و حاله. انگار دارن به یه جای خیلی دور نگاه می‌کنن. مثل این می‌مونه که بدنشون بیداره ولی ذهنشون هنوز تو خوابه.

علت راه رفتن در خواب نوجوانان

نوجوونی، دوران عجیبیه! پر از تغییرات هورمونی، استرس امتحانات و کلی چیزهای دیگه. همه‌ی این‌ها می‌تونن باعث راه رفتن در خواب بشن. البته بعضی از نوجوان‌ها هم به صورت ژنتیکی مستعد راه رفتن در خواب هستن. یعنی اینکه اگه پدر یا مادرشون خوابگرد باشن، احتمال اینکه خودشون هم خوابگرد بشن بیشتره.

علت راه رفتن در خواب در بزرگسالان

برخلاف نوجوان‌ها، راه رفتن در خواب در بزرگسالان معمولاً به خاطر یه مشکل زمینه‌ای مثل آپنه خواب، سندرم پای بی‌قرار یا مصرف بعضی داروها اتفاق می‌افته. استرس و کم‌خوابی هم می‌تونن اوضاع رو بدتر کنن. اگه شما یا یکی از نزدیکانتون به طور مکرر در خواب راه می‌ره، حتماً به یه متخصص خواب مثل من، دکتر مصطفی امیری، مراجعه کنید تا علتش رو پیدا کنیم و درمان مناسب رو شروع کنیم.

راه رفتن در خواب نی نی سایت

می‌دونم خیلی از مادرها نگران راه رفتن در خواب بچه‌هاشون هستن و تو سایت‌های مختلف مثل نی نی سایت دنبال اطلاعات می‌گردن. اما یادتون باشه که اطلاعات این سایت‌ها همیشه دقیق و علمی نیست. بهتره به جای اتکا به این اطلاعات، با یه متخصص مشورت کنید. در کلینیک خواب ما در تهران، به طور تخصصی به درمان اختلالات خواب کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

درمان راه رفتن در خواب بزرگسالان

درمان راه رفتن در خواب بزرگسالان بستگی به علتش داره. مثلاً اگه آپنه خواب علت باشه، درمان آپنه خواب می‌تونه راه رفتن در خواب رو هم برطرف کنه. بعضی وقت‌ها هم از تکنیک‌های رفتار درمانی یا دارو استفاده می‌کنیم.

علت راه رفتن در خواب کودکان

راه رفتن در خواب در کودکان معمولاً بی‌ضرره و با بزرگ شدن بچه خود به خود خوب می‌شه. اما اگه این مشکل باعث آسیب به کودک یا اختلال در خوابش بشه، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان راه رفتن در خواب طب سنتی

در طب سنتی، روش‌هایی مثل استفاده از گیاهان دارویی برای درمان راه رفتن در خواب پیشنهاد می‌شه. اما بهتره بدون مشورت با پزشک از این روش‌ها استفاده نکنید. چون ممکنه با داروهای دیگه تداخل داشته باشن یا عوارض جانبی داشته باشن.

قرص برای راه رفتن در خواب

در بعضی موارد، پزشک ممکنه برای درمان راه رفتن در خواب دارو تجویز کنه. اما یادتون باشه که خود درمانی اصلاً کار درستی نیست. فقط پزشک می‌تونه نوع و مقدار داروی مناسب رو تعیین کنه.

علت راه رفتن در خواب چیست؟

همونطور که گفتم، علت راه رفتن در خواب میتونه چیزهای مختلفی باشه، از ژنتیک گرفته تا استرس، کم‌خوابی، مصرف الکل و بعضی داروها.

درمان راه رفتن در خواب

درمان راه رفتن در خواب بستگی به علت و شدت اون داره. بعضی وقت‌ها فقط کافیه که رعایت بهداشت خواب رو داشته باشید و بعضی وقت‌ها نیاز به درمان‌های دیگه مثل رفتار درمانی یا دارو هست.

چگونه از راه رفتن در خواب جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از راه رفتن در خواب، سعی کنید یه برنامه خواب منظم داشته باشید، قبل از خواب چیزهای کافئین‌دار نخورید، و محیط اتاق خوابتون رو آروم و تاریک نگه دارید.

آیا راه رفتن در خواب خطرناک است؟

راه رفتن در خواب معمولاً خطرناک نیست، اما ممکنه باعث آسیب به خود فرد یا دیگران بشه. مثلاً ممکنه فرد خوابگرد از پله‌ها بیفته یا به اشیاء برخورد کنه.

نشانه‌های راه رفتن در خواب چیست؟

نشانه‌های راه رفتن در خواب شامل راه رفتن در حین خواب، چشم‌های باز اما بی‌حس و حال، صحبت کردن در خواب و انجام کارهای روزمره مثل لباس پوشیدن یا غذا خوردن در حین خواب هست.

آیا استرس باعث راه رفتن در خواب می‌شود؟

بله، استرس یکی از عوامل مهم در راه رفتن در خواب هست. سعی کنید با روش‌هایی مثل یوگا یا مدیتیشن استرس خودتون رو کنترل کنید.

تاثیر داروها بر راه رفتن در خواب

بعضی داروها مثل داروهای ضد افسردگی و آرام‌بخش‌ها می‌تونن باعث راه رفتن در خواب بشن. اگه فکر می‌کنید دارویی که مصرف می‌کنید باعث راه رفتن در خواب شما شده، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

در کلینیک خواب دکتر مصطفی امیری در تهران، با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و روش‌های تشخیصی، به درمان اختلالات خواب مثل راه رفتن در خواب می‌پردازیم. برای دریافت نوبت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

یافته‌های علمی جالب و جدید در مورد راه رفتن در حین خواب:

راه رفتن در خواب در کودکان شایع‌تر است.
راه رفتن در خواب معمولاً در مرحله‌ی N3 خواب اتفاق می‌افتد.
ژنتیک نقش مهمی در راه رفتن در خواب دارد.
کم‌خوابی می‌تواند باعث راه رفتن در خواب شود.
مصرف الکل می‌تواند باعث راه رفتن در خواب شود.
بعضی داروها می‌توانند باعث راه رفتن در خواب شوند.
استرس می‌تواند باعث راه رفتن در خواب شود.
آپنه خواب می‌تواند باعث راه رفتن در خواب شود.
سندرم پای بی‌قرار می‌تواند باعث راه رفتن در خواب شود.
راه رفتن در خواب معمولاً خطرناک نیست.
راه رفتن در خواب می‌تواند باعث آسیب به خود فرد یا دیگران شود.
درمان راه رفتن در خواب بستگی به علت آن دارد.
رعایت بهداشت خواب می‌تواند به جلوگیری از راه رفتن در خواب کمک کند.
رفتار درمانی می‌تواند در درمان راه رفتن در خواب موثر باشد.
در بعضی موارد، دارو برای درمان راه رفتن در خواب تجویز می‌شود.
طب سنتی روش‌هایی برای درمان راه رفتن در خواب پیشنهاد می‌دهد.
مشورت با پزشک قبل از استفاده از روش‌های طب سنتی ضروری است.
خود درمانی می‌تواند خطرناک باشد.
راه رفتن در خواب با چشم باز اتفاق می‌افتد.
خوابگردها در حین راه رفتن در خواب، واقعاً چیزی نمی‌بینند.